Hva er reglene for offentlige anskaffelser i dag?

Reglene for offentlige anskaffelser i Norge er regulert av Lov om offentlige anskaffelser (LOA) og tilhørende forskrifter, spesielt Forskrift om offentlige anskaffelser (FOA). Disse reglene er utformet for å sikre at offentlige anskaffelser skjer på en åpen, transparent og konkurransepreget måte, samtidig som de ivaretar prinsippene om likebehandling, etterprøvbarhet og effektiv ressursbruk. Vi har regler som forteller hvordan det offentlige skal gå frem for å kjøpe varer, tjenester og bygge-og anleggsarbeid. Det offentlige må følge formaliserte prosedyrer for alle innkjøp som overstiger visse verdier. Det offentlige kan bare la seg lede av visse formål/kriterier i valg av tilbud.

Grunntanken er:

Dersom det offentlige må kjøpe innenfor fastsatte rammer, blir det mindre rom for å ta usaklige/utenforliggende hensyn. Vi tenker også at det kan forhindre korrupsjon mv.

Noen av hovedprinsippene og reglene som regulerer offentlige anskaffelser i Norge inkluderer:

     

      1. Konkurranse: Anskaffelser skal gjennomføres på en måte som fremmer konkurranse.

      1. Likebehandling: Alle leverandører skal behandles likt og gis like muligheter til å konkurrere.

      1. Forutberegnelighet: Anskaffelsesprosessen skal være forutsigbar og basert på klare kriterier.

      1. Etterprøvbarhet: Beslutninger og vurderinger skal dokumenteres og kunne etterprøves.

      1. Proporsjonalitet: Anskaffelsesprosessen skal være tilpasset anskaffelsens art og verdi.

      1. Offentlighet: Anskaffelsesprosessen skal være åpen og tilgjengelig for offentlig innsyn.

    1. Miljø- og sosiale hensyn: Det skal tas hensyn til miljømessige og sosiale forhold ved anskaffelser.
     

    Disse prinsippene og reglene er nærmere spesifisert og detaljert i LOA og FOA, og det er viktig for offentlige innkjøpere å være godt kjent med disse for å sikre lovlige og effektive anskaffelsesprosesser.

    Grenseverdiene for offentlige anskaffelser i Norge fastsettes av Lov om offentlige anskaffelser (LOA) og tilhørende forskrifter, spesielt Forskrift om offentlige anskaffelser (FOA). Disse grenseverdiene angir hvilke anskaffelser som skal følge de ulike prosedyrene for offentlige innkjøp.

     

    De grunnleggende prinsippene har fire hovedfunksjoner:

    • Være styrende for konkurranser som ikke omfattes av de detaljerte prosedyrereglene.

    • Gi veiledning ved tolkningen av enkeltbestemmelser.

    • Bidra til utfylling av regelverket dersom det aktuelle spørsmålet ikke er direkte eller konkret regulert i andre regler.

    • Kan gi leverandørene rettigheter.

     

    Per januar 2022 var de generelle grenseverdiene for offentlige anskaffelser i Norge som følger:

    Anskaffelsesloven gjelder som hovedregel alle anskaffelser over 100.000 kroner ekskl. mva. Alle anskaffelser fra 100.000 starter som en del 1 anskaffelse.

    For varer og tjenester som ikke er statlig sektor skal del 2 anskaffelser fra 1.3 mill, og del 3 starter på 2,3 mill. Statlig sektor starter del 3 anskaffelser på 1,49 mill eks mva 

    For bygg og anlegg starter del 2 anskaffelser på 1,3 mill eks mva og del 3 anskaffelsr på 57,8 mill eks mva

    Hovedprinsippet for beregning av disse summene er: Den samlede betalingen eks. mva., inkludert opsjoner.

    For rammeavtaler: Maks verdi av hele rammeavtalen, i hele rammeavtalens varighet.

    Disse grenseverdiene kan endres over tid basert på endringer i lovverket eller økonomiske forhold. Det er derfor alltid lurt å sjekke de gjeldende forskriftene og veiledningene fra Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT) for de mest oppdaterte grenseverdiene.

    Beregningen skal være forsvarlig på kunngjøringstidspunktet.

    Kunngjøringstidspunktet er: I praksis når kunngjøringen sendes til Doffin.

    I henhold til etterprøvbarhetsprinsippet må oppdragsgiver kunne dokumentere at beregningen er forsvarlig og realistisk.

    I norske offentlige anskaffelser refererer “del I”, “del II” og “del III” vanligvis til ulike deler av anskaffelsesprosessen og ikke til separate typer anskaffelser. La meg utdype:

    Del 1:

    Ikke kunngjøringsplikt, og ingen detaljerte prosedyreregler.

    • De grunnleggende prinsippene gjelder i tillegg til FOA del I.

    • Krav om konkurranse. Tommelfingerregel er å ta kontakt med tre leverandører.

    • Enkelte regler som må følges: Plikt til å føre protokoll, jf. § 7-1.

    • Krav om skatteattest for norske leverandører hvis anskaffelsen overstiger 500 000 NOK eks. mva.

    Prosedyrene for Del 2 er mer omfattende:

    Du kan velge åpen eller lukket tilbudskonkurranse

    Åpentilbudskonkurranse:

    • Alle interesserte leverandører gir tilbud.

    Begrenset tilbudskonkurranse:

    • Alle interesserte leverandører leverer en forespørsel om å delta i konkurransen.

    • Bare de leverandørene som blir invitert av oppdragsgiveren, kan gi tilbud.

    • Kan fastsettes en nedre/øvre grense for antallet leverandører som velges ut til å gi tilbud (§8-9).

    • Utvelgelsen må skje på bakgrunn av objektive / saklige kriterier.

    DEL III: Anbudskonkurranse er hovedregelen

    Oppdragsgiver kan alltid benytte åpen eller begrenset anbudskonkurranse.

    Andre prosedyreformer må begrunnes (§13-1). Konkurranse med forhandling, konkurransepreget dialog mv.

    I den standard anbudskonkurransen er det ikke adgang til å forhandle med mindre det er lyst ut at det blir med forhandlinger. Oppdragsgiver kan benytte konkurranse med forhandling / konkurransepreget dialog, hvis nærmere bestemte vilkår er oppfylt, jf. forskriften §13-2. Konkurranse med forhandlinger: Innebærer at man forhandler om alle sider av tilbudet. Konkurransepreget dialog: Dialog, og ikke forhandlinger, om ulike løsninger som kan oppfylle oppdragsgivers behov. Dette er typisk anvendelig der oppdragsgiver bare kjenner sitt behov, men ikke har kjennskap til hvilke løsninger som vil kunne dekke behovet. Eks. komplekse IT-anskaffelser. Tilbudsfristen skal være på 30 dager.

    Når har vi kunngjøringsplikt?

    −Anskaffelser over 1,3 millioner kroner skal kunngjøres.

    −Kunngjøringsdatabaser:

    •Del II: Doffin.

    •Del III: TED-databasen (via Doffin).

    −Hvilken betydning har kunngjøringsplikten?

    •Det positive: Når ut i markedet.

     

    •Brudd på kunngjøringsplikten: Ulovlig direkte anskaffelse.

    Se flere artikler

    E handel til folket
    Hvorfor skal vi bruke E-handel i kommunene
    NRI DALL·E May 27 Office Desk
    Hva er reglene for offentlige anskaffelser i dag?
    Nittedal Kommune Landscape
    Miljø i offentlige anskaffelser
    Anbud365 Skjerpede Miljokrav II 777x437
    Skjerpede miljøkrav (II): Vil ikke gjøre unntak – vekting blir 30% eller mer